İkinci El Araç Alımında Dikkat Edilmesi Gerekenler

Günümüzde araç piyasası insanlar için bir kazanç kapısı haline geldi desem yalan olmaz. Bir yandan covid nedeniyle otomotiv sektöründe üretim düşerken diğer bir yandan da toplu taşıma araçlarında oluşan risk nedeniyle binek otomobile olan talep artınca otomobil piyasası da ani yükselişe geçti. Tabi diğer bir yandan da bunu fırsata çevirenlerin de bu işte parmağı olduğu bir gerçek. İşte böyle bir ortamda siz de araç almayı düşünüyorsanız ister ihtiyaç olsun ister ise birikim olsun aldığınız araçta nelere dikkat etmeniz gerektiğini sizlere göstereceğim.

Araçlarda ilk olarak dikkat etmeniz gereken kriter hasar durumudur. Bir aracın hasarsız olması, kaza boya olmaması aracın fiyatında normal piyasanın %10 üzerinde bir fiyata aracın alınıp satılacağı anlamına geldiği gibi bu araçların da diğer araçlara oranla daha çok talep göreceği bir gerçektir. Bu sebeple araçta ilk bakılacak kaza değişen boya gibi kriterlerdir. Bunu profesyonelce yapan ekspertiz firmalarından yardım alabilirsiniz. Komple bir detaylı ekspertiz yaptırdığınızda yaklaşık olarak 300-400 gibi bir ücrete mal olsa da bu size araç için doğru bilgi verir. Tabiki ekspertiz hizmetinde de kaliteli bir hizmet veren firma seçmelisiniz. Mekanik kısmında en güvenilir yöntem budur. Ama şahsi tecrübemden yola çıkarak bazı ekspertizlerin boyayı dahi anlayamadığını söyleyebilirim. 
Araçta ikinci olarak sıklıkla rastlanılan hasar kayıtlı araçlarda yaygın olarak kullanılan hasar kaydı sigorta veya kasko şişirmesi bir fiyattır ibaresidir. Böyle bir durum olabilir mi diye sorarsanız asla derim.Sigorta hiçbir zaman senin aracının onarım bedelinden fazlasını vermek istemez. Mantık olarak da adam cebinden çıkacak olan parayı neden fazla versin ki ? Burada olan durum şudur. Sigorta veya kasko tarafından yaptırılan araçlarda olması gereken tüm onarımlar yapılır. Parçadan kaçayım, çıkma takayım gibi bir durum yoktur. Hal böyle olunca da aslında sigortadan yapılan araçta olan hasar aracın gerçekten de asıl tamir masrafıdır. Kasko bir aracın kaza durumunda aracı kontrol eder. Onarım boya ve diğer tüm masrafları hesaplar. Çıkan tutar eğer aracın ederinden fazla ise araç perte çıkarılır. Yok eğer tutar aracın ederinden az ise onarım yapılır.
Alacağınız araçta çoğu kişinin bakmadığı veya baktırmadığı ama aslında oldukça önemli olan hava yastıklarıdır. Bu parçalar oldukça pahalı olmakla beraber en fazla dolandırıcılığın yaşandığı kısımdır. Öyle ki her hava yastığı binlerce liralık bir masraftır. Ama ne yazık ki piyasa da hava yastığı patladığı halde gerek yama gerekse de aracın elektronik sistemini kandırma şeklinde bu kusurlar saklanabilmektedir. İşin garibi  ekspertiz hizmetlerinde de malesef çoğu firma hava yastıklarını kontrol etmemektedir. Siz siz olun mutlaka baktırın.
Son olarak alacağınız aracın ileriye dönük maliyetini de işin içine katmanızı öneriyorum. Bunlar nedir derseniz aracın lastik durumu, yağ ve filtre değişimleri gibi periodik bakımlarının ne zaman yapılacağı gibi kriterler size ek maliyet getirecek başlıca unsurlardır. Bir de son günlerde tartışma konusu olan araç muayene zamanı, yıllık vergiler gibi durumlarda size sürpriz olmaması için dikkat edilmesi gereken diğer unsurlardır.

Hiç yorum yok